نکات و توصیه های  ایمنی در  استفاده آسانسور

آسانسور ها بخشی از زندگی مدرن و شهری هستند و روزانه از انواع آسانسورها در محل زندگی، محل کار، تحصیل و بیمارستان ها و مکان های دیگر استفاده می کنیم.لذا دانستن نکات و توصیه های ایمنی در استفاده از آسانسور برای تمامی کاربران ضروری می باشد بخشی از نکات ایمنی آسانسور مربوط به اقدامات اولیه نصب و راه اندازی اسانسور می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • رعایت استانداردهای آسانسور در هنگام نصب
  • سرویس و تعویض قطعات آسانسور در بازه های زملنی مشخص
  • تعمیر و رفع خرابی ها و نواقص سیستم اسانسور
  • به کارگیری تکنسین های متخصص در نصب، راه اندازی و یا تعمیر آسانسور

رعایت توصیه های ایمنی آسانسور توسط مسافرین

نکات ایمنی که باید توسط افراد در حین استفاده از آسانسور رعایت شود شامل موارد زیر می باشد:

  1. بیش از ظرفیت حد مجاز سوار آسانسور نشوید، ظرفیت نهایی آسانسور روی پلاک داخل کابین مشخص شده است، اغلب آسانسور ها دارای سیستم هشدار ظرفیت مجازی هستند.
  2. کلید های آسانسور را به دفعات و مکرر فشار ندهید مسافران خارج و داخل آسانسور فرمان مبدا و مقصد را می دهند و اسانسور نیز طبق برنامه زمانبندی شده پاسخ می دهد، بنابراین فشار مجدد و مکرر دکمه های آساسنور کار نادرستی است و باعث خرابی و صدمه زدن به سیستم خواهد شد.
  3. هنگام ورود یا خروج از آسانسور در حال گفت و گو، از عقب یا پهلو وارد آسانسور نشوید، از وجود کابین مقابل خود مطمئن شوید.
  4. در اوقاتی که ساختمان یا محیط اطراف خلوت است به تنهایی از آسانسور استفاده نکنید.
  5. در مواقع بروز حوادثی چون زلزله و حریق از آسانسور استفاده نکنید.
  6. از رایج ترین مشکلات آسانسور قطع برق است، اگرچه آسانسور ها باید به سیستمی مجاز باشند که در زمان قطعی برق، کابین هم تراز یک طبقه متوقف شود، اما گاهی امکان حبس شدن در آسانسور هم وجود دارد. در این شرایط مسافران به توهم احساس خفگی می کنند، در واقع هیچکس در حوادث آسانسور دچار خفگی نمی شود و در آسانسور های امروزی چنین مشکلی وجود ندارد و اکسیژن تمام نمی شود، بنابراین اقدام به شکستن شیشه یا باز کردن درب نکنید چون فقط شرایط را سخت تر خواهد کرد.
  7. اگر در آسانسور حبس شدید، بر ترس خود غلبه کرده و خونسردی خود را حفظ کنید سپس با حفظ صبوری ابتدا زنگ خطر آسانسور را فشار دهید، در صورت وجود تلفن در کابین یا تلفن همراه درخواست کمک کنید، در غیر اینصورت با صدای بلند به طور مکرر درخواست کمک کنید.
  8. بسیاری از آسیب های ناشی از آسانسور زمانی اتفاق می افتد که مسافران سعی دارند خودشان را از آسانسور خارج شوند که کار بسیار خطرناکی است و منجر به حادثه می شود، در این حین بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور اصلا توصیه نمی شود.
  9.  آسانسور سقوط آزاد نخواهد کرد، آسانسور دارای سیستم ترمز اضطراری می باشد که این سیستم مکانیکی بوده و از کار نمی افتد و در مواقع لزوم فعال می شود و شما در امان هستید، در اینصورت به هر دلیلی نباید با اهرم یا هر وسیله ای درب های آسانسور را باز کرد. باز کردن درب های آسانسور مانع از حرکت آسانسور و نجات مسافران خواهد شد.
  10. نگران تاریکی هوا نباشید، سیستم روشنایی اکثر آسانسور ها هنگام توقف آسانسور همچنان کار می کند، حتی اگر جریان برق قطع شود بسیاری از آسانسور ها مجهز به سیستم باتری پشتیبان برای تامین روشنایی اضطراری هستند.
  11. آسانسور های جدیدی که توسط اداره استاندارد کنترل می شوند، معمولا در نصب و راه اندازی مشکلی ندارند، اما از آنجا که برخی از مشکلات به مرور زمان ایجاد می شود و تعمیر غیر استاندارد ایمنی آسانسور را از بین می برد، نبابراین نسبت به بازدیدهای ماهانه و طرز نگهداری و صلاحیت فنی و عمومی نگهداری اسانسور بی تفاوت نباشید.
فهرست
error: Content is protected !!